Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.


We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!


Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.


3 personen vinden dit leuk

Hi Kodjo,


In mijn energierapporten zijn de gegevens mbt het electriciteitsgebruik verdwenen, enig idee waar dit aan ligt?


Dank en groet,


Erwin 

Beste Thijs,


Zonder slimme meter krijg je in het geheel geen rapport.

Mbt tot het energie rapport heb ik een vraag: Ik ben momenteel niet in het bezit van slimme meter(s) en ben ook niet van plan deze aan te laten sluiten. Voor het energie rapport water/gas, krijg ik hier nog wel de gewenste split in gasverbruik voor tap water en verwarming te zien?

Heb nu ook de Reports actief, wat ik mij afvraag is, op basis waarvan berekenen jullie de kosten?

ik zou graag mijn Gas en Elektra tarieven zelf invoeren. (of kijk ik ergens overheen)


Ik snap je reactie maar weet niet wat er mis gaat. Inderdaad geeft je ketel juiste OT data door. Misschien helpt het om de koppeling opnieuw te maken?

Ha Kodjo, terecht punt er is natuurlijk geen waakvlam, maar wel enig stookgedrag voor het warmhouden van het buffervat (tapwater). Tja opmerking verkeerde OpenTherm data ...voelt wel beetje als kluitje in het riet, ik zou Bosch kunnen gaan bellen / mailen, maar acht kans dat ze zeggen 'dat kan niet het is immers gestandaardiseerd protocol bla bla' groot en verwijzen naar ThermoSmart. Ik wacht eerst wel even af wat er in de rapporten gebeurt als er 'echt' CV verbruik komt.

Beste Erik,


We hebben hier geen andere klachten over. Ik vermoed dus dat je ketel verkeerde OpenTherm data doorgeeft. Overigens verbaast het me dat er ketels bestaan met een waakvlam en OpenTherm...

Beste Kodjo, ik heb sinds paar maanden een ThermoSmart hangen en ook de Energie Rapporten geactiveerd. De Gas rapportage klopt echter van géén kant, labeling lijkt eerder verdraait. Zie screenshot; er zou in Augustus nagenoeg geen Tapwater zijn gebruikt, maar wel CV gerelateerd verbruik ...vreemd, in die periode alleen (CV) waakvlam verbruik en Tapwater (o.a. Douch/Bad) verbruik. Ik kook Elektrisch en labeling lijkt dus verkeerd, enig idee hoe het kan of hersteld kan worden?


image


Dat groene kopje is dan gasverbruik dat we niet kunnen verklaren met de OT data. Misschien worden we er in de toekomst beter in maar een kleine fout zal er altijd blijven. De weekoverzichten zijn nauwkeuriger omdat we dan het hele gasverbruik tegen OT data van een gehele dag kunnen aanleggen en er minder tijdsfouten in zitten.

Hallo Kodjo,


Zie de schermfoto van de registratie van gisteren en eergisteren. Deze is veel beter! Het enige dat ik nog merkwaardig vind, is het groene kopje op sommige tapwater registraties. Ik zie dat op andere dagen ook. 

Beste Peter,


We hebben nog eens goed rondgekeken in onze log files. Er bleken enkele programmeer fouten in te zitten. Volgens de programmeur leverde dit voor enkele mensen problemen op, misschien ook bij jou.


Zijn de rapporten nu wel goed?

Tja, dan weet ik het ook niet. Je ketel geeft inderdaad aan dat je gas hebt verbruikt om te douchen. Lijkt ook dat de tijden kloppen. Waarom de registratie dan toch niet goed gaat is mij een raadsel. Misschien kan je de koppeling "Smart usage" op de portal eens verwijderen en de energie rapporten opnieuw aanvragen?

Hallo Kodjo,


Dank voor je reactie!


Zie mijn opmerking over de gasmeter; daar ligt dus niet het probleem. Zou daar het probleem liggen, dat in jullie opvatting onoplosbaar zou zijn, moet je dagoverzichten niet kunnen genereren.

In het gelinkte artikel wordt gesteld dat de weekoverzichten wel kloppen. Zie de bijlage. Is niet correct.

Conclusie zou dus zijn dat mijn ketel verkeerde OpenTherm waarden doorgeeft. Graag zou ik dan willen weten waar dat op gebaseerd is.


De opmerking over de doelstelling van dit forum begrijp ik niet. Thermosmart poneert een stelling waarop gebruikers reageren. Het lijkt me logisch dat de stellingnemer dan ook, op z'n minst resumerend, meedoet in zo'n discussie. 


Beste Peter,


Als je direct geholpen wilt worden kan je beter een mail sturen aan support@thermosmart.nl. Dit forum is vooral bedoeld om van elkaar te leren en te discuseren. 


Dat je gegevens verkeerd geïnterpreteerd worden kan aan twee zaken liggen: Of de meter of de ketel. Sommige meters geven de verkeerde tijd door. Als er uit de OpenTherm data niet blijkt dat gas verbruikt is door de ketel wordt dat gasverbruik als "overig" aangegeven. Als de meter verkeerde tijd doorgeeft is dat bijvoorbeeld het geval. Daarnaast geven sommige ketels onjuiste OpenTherm data. Ook in dat geval wordt je gasverbruik als "Overig" aangemerkt.


Wij kunnen hier niet aan verbeteren.

Aanmelden of registreren om een reactie te posten