Nieuw onderwerp beginnen

weergave opentherm sensordata

Zou zeer interessant zijn, mocht je op de webinterface / app een aantal sensordata (OpenTherm protocol specs3, class 4) kunnen weergeven. Zoals bv. alle interne temperaturen in de ketel, druk, modulatie van de ketel, ... Nog leuker :-) mocht je dan via die interface kunnen kiezen welke parameter op de display van de thermostaat moet verschijnen.

17 personen vinden dit idee leuk.

Ik ben installateur en vind de optie weliswaar interessant, maar dan op mijn laptop in verbinding met een ketel op een klant-adres. Wanneer de ketel in storing is, is het fijn om bijv. de druk uit te kunnen lezen. Kan me geen toegevoegde waarde voorstellen als die info op de display verschijnt.

1 persoon vindt dit leuk

Als eenvoudigste toevoeging zou kunnen zijn voor een niet aan/uit situatie om het % van de vlam te laten zien in een aantal dots op het scherm. Nu zie ik alleen maar of er iets benadt of niet aan de rode led op de zijkant.

2 personen vinden dit leuk

Omdat het kastje bij de ketel alle opentherm signalen ziet is het uiteraard ook mogelijk deze te lezen en te duiden. Om die op de thermostaat te tonen lijkt me een stap te ver, zeker voor het merendeel van de gebruikers. Maar op de webpagina zou een tab toegevoegd kunnen worden waar al die gegevens getoond worden.

Ik ben er van overtuigd dat deze optie veel kopers zou kunnen trekken omdat er erg weinig keuze is voor opentherm interfaces en er toch steeds meer mensen zijn die wat meer achter de schermen willen kijken zonder die meteen te willen beïnvloeden.

4 personen vinden dit leuk
Als je echt alle OpenTherm-data wilt kunnen lezen is het aan te raden een zgn. OpenTherm-gateway (in de volksmond: OTGW) aan te schaffen/bouwen. Hiermee kun je al het verkeer tussen thermostaat en CV-ketel meelezen en zelfs beïnvloeden als je wilt. Ik lees de OTGW uit met het domoticapakket 'Domoticz' en kan op die manier de aanvoer-, retour-, tapwatertemperatuur uitlezen, evenals de waterdruk in het systeem, de status van de brander (staat de vlam aan ja/nee), status van tapwater (wordt er tapwater afgenomen), temperatuur van het tapwater e.d.

Dit is puur een kwestie van de juiste OpenTherm MessageID's opvragen bij de ketel. Als de ketel de sensoren voor de benodigde data aan boord heeft, zal hij de data vrolijk uitspugen. De Thermosmart moet dit dus in principe ook prima kunnen.

Zie het screenshot in de bijlage. Niet alle data is relevant voor mijn ketel, maar het geeft wel een idee wat er allemaal te loggen valt.

Zie ook http://otgw.tclcode.com/ voor meer informatie over de OTGW.
PNG
(169 KB)
@Frank, om de TS te gebruiken dien je al een soort OTGW te plaatsen bij je ketel en is het logisch om deze dan ook te kunnen gebruiken. Persoonlijk zou ik het een goede idee vinden als je de OT data via de API zou kunnen opvragen zodat je er bv via Domoticz wat mee kan gaan doen. Als het in de API zit, dan wordt het ook makkelijker om het bv op de portal te laten zien en later evt in de Apps.
@Frank: heb je de OTGW tussen de ketel en de ketelinterface van de TS aangesloten of juist tussen de ketelinterface van de TS en de TS?

Zijn er anderen die ervaring hebben met de OTGW in combinatie met de TS?

Perfect plan Kodjo :-)

Ik zeg.....ten uitvoer brengen, ideaal om alle waarde's via de portal of app te bekijken.

1 persoon vindt dit leuk

Mooi plan! Echt een toevoeging!!

Lijkt mij ook een mooi plan. Ik zou dan wel graag alle meetwaarden in een bestand, bijvoorbeeld een CSV bestand willen downloaden. Dus ook de trending welke nu al op de webpage wordt getoond.

afgelopen dagen ben ik in de bron van de portal wezen snuffelen en ontdekt dat als ik naar https://my.thermosmart.nl/ot ga een setje met opentherm data te zien krijg. 

/thermostatmodel geeft ook een aantal ot statussen terug in raw formaat?
nu zag ik in ithermostat.js onder javascripts/new dat er een functie wordt aangeroepen die een tabel zou moeten maken/vullen. Hier worden een aantal users gecheckt tegen de thermosmart username (hardware id). 

is het mogelijk hier IT02194 (mijn id) aan toe te voegen?

bijgaand het betreffende stukje script uit ithermostat.js dat mijn interesse heeft gewekt.

na een breakpoint zetten en een otEnabledThermostats.push('IT02194') en de display : none uitzetten in de css van de container die ik OT Tabel die in de bijlage staat.

OT Tabel.PNG
(41.6 KB)
updateOT.PNG
(32.6 KB)

Beste Gerco,

Het spijt me, dit had niet aanwezig mogen zijn. Ik heb dan ook de beheerder gevraagd deze functionaliteit te wissen.

Zo'n vermoeden had ik al, bummer :-( 

Komt er in de toekomst wel iets soortgelijks op de portal?

vooral de boiler water temp, control setpoint temp, vlam aan en control type waarin de ketel werkt zijn wat mij betreft interessant. 

Beste Kodjo,

Het is nu twee jaar geleden dat je dit idee naar buiten hebt gebracht maar gaat het nog wat worden en kunnen we de thermosmart gaan gebruiken om meer gegevens mee uit te lezen dan alleen de temperatuur per halve graad, het zou zo fijn zijn dit per tiende graad te gaan doen. Als je namelijk bent ingelogd op de portal en ververst de pagina met f5 dan wordt heel kort de temperatuur in tiende graad getoond. Waarom duurt alles in principe zo lang ??

1 persoon vindt dit leuk

als ik de documentatie van de API bekijk dan zit het er wel in bij requests
https://api.thermosmart.com/apidoc/ 

zou hier graag iets omheen bouwen maar weet zo 123 niet waar om te beginnen.

is er een API sleutel nodig om zelf een portal te kunnen maken?

Aanmelden of registreren om een reactie te posten